Enkät Utformning

Följande frågor vara ordentligt genomtänkta:

  • Kundunderlaget bör vara stort nog för att kunna fånga variationer svaren och en "låg" svarsfrekvens.
  • Svarsalternativen 7-10 "grader" och dessutom två alternativ för "Vet ej" och "Ingen uppfattning"
  • Frågorna i enkäten ska täcka företagets viktigaste processer och relationer.
  • Frågorna ska kunna besvaras anonymt.
  • Frågorna bör vara utformade som påstående.
  • Hela enkäten ska kunna besvaras inom fem minuter.
  • Frågorna bör vara desamma över 2-5 år, utan större förändringar.
  • Den bör om möjligt riktas till fler personer på samma företag.
  • Det ska finnas utrymme för kommentarer och förslag.
  • Det bör vara möjligt att "vikta" svaren i förhållande till varandra

 

Frågorna i enkäten kan variera mellan olika företag, men för de flesta verksamheter kan följande områden användas:

  • Logistik/Leveranser/Bokning
  • Produktkvalitet/Kvalitet på utfört arbete
  • Kommunikation
  • Affärsmässighet
  • Projektförmåga (förmåga att hantera längre uppdrag)
  • Utvecklingsmöjligheter
  • Allmänna åsikter.

Det väsentliga vid valet av områden och frågor är att de täcker företagets viktigaste (framtida) processer och att antalet frågor inte blir för många.